onsdag 13 september 2017

Vem var det som hittades på Ivön den 9 juli?

Jag undrar så vem det var som hittades på Ivön den 9:e juli i år...

Vi var på minisemester på Ivön någon vecka efter, hyrde en stuga på campingen som ligger precis vid färjeläget. Nej, jag åkte inte dit för att kroppen hade hittats, hade bokat långt tidigare, men det är klart att jag funderade när vi gick rundor med hundarna. Bland annat var vi uppe vid kaolinbrottet och vid Ugnsmunnarna.
Kaolinbrottet

Ivön är alltså Skånes största ö, den ligger i Ivösjön, närmaste stora stad är Kristianstad, det är ungefär 2,5 mil däremellan. Det finns ingen bro, man åker färja som körs med kabel.

Ivön har 170 bofasta invånare, ön är på totalt 1500 hektar och är väldigt speciell. Ön har ett väldigt milt klimat, där har varit stora fruktodlingar förr. Det finns fornlämningar, bl a Biskopskällaren och en kyrka - om jag minns rätt - från 1300-talet. Det har funnits dinosaurier i sjön, man kan fortfarande hitta fossiler.
Det finns också ett stort kaolinbrott, som användes fram till 1960-talet. Kaolin är en vit lera, som Nymöverken i Bromölla använder för tillverkning av sanitetsporslin. Vi kunde fortfarande se lämningar efter spåren där vagnarna med lera dragits, pålverk i strandkanten och stora murade lämningar som måste ha varit till för vagnarna. Det var kusligt, det ligger väldigt nära strandkanten...

Jag tror också att där tidigare har varit stora mängder betesdjur, det kändes som att det var väldigt mycket ungskog, egentligen snårskog och sly när vi gick där. Stenmurarna syntes hela tiden, men allt var igenväxt.

Jag tänkte först när jag läste om skelettet som hittats, att det kunde vara någon från den tiden. Där är mycket sten, håligheter och kanske att en kropp kunde ha bevarats på så sätt. Det var många som jobbade där och kanske att någon sagt att "jag åker hem" och sedan bara försvann... kunde ha varit så, men nu visar tester att skelettet är cirka tio år gammalt, alltså från 2006-07. Alltså är det inte Lelle Hildebrand heller, som försvann 25 januari 1999 från Sölvesborg. Det är ungefär tre mil mellan Sölvesborg och Ivön, inte långt alltså. Det har varit draggningar i sjön Immeln efter att han försvann, den sjön ligger också i närheten av Kristianstad. Jag vet inte om man sökte i Ivösjön också, det är möjligt.

Det förvånar mig inte att ett skelett kunnat ligga oupptäckt så länge där. Det är otroligt oländig terräng och att bara ge sig in där, det gör man inte som "vanlig" vandrare. Men, hur har det kommit dit? Och varför kan man inte se om det är en man eller kvinna?

Kan det ha varit en ensam campare, som checkat ut på morgonen från campingen eller stugan och tänkt att vandra en sväng innan hemfärd? Något har hänt och hen har blivit liggande... det som talar emot det är att man inte hittat någon packning, men den kan ha försvunnit... försvinnandet är anmält, men ingen har vetat exakt var hen campade.

Kan det vara ett mord? Kroppen har dumpats? På sommaren är det rätt mycket turister och trafik och jag tror det hade varit fullt möjligt att stanna en bil och släpa ut en kropp en tidig morgon, innan de bofasta åker till jobbet...

Kan det vara någon som aldrig blivit anmäld som saknad? Det hittas kroppar, som aldrig går att identifiera...

Sen är det så, enligt Leif GW Persson, att de flesta som gör sig av med kroppar, gör det inom ett ganska snävt område och oftast där man har en viss lokalkännedom. Så, får vi någon gång reda på vem det är och vad som hände?

/eva k.






http://www.expressen.se/kvallsposten/skelettfyndet-pa-ivo-kroppen-har-skador/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar